Bogserbåt STORGROGG i Hammarbyslussen (Ev. 50-tal) Foto från Berndt Wennströms samling
Text: Gunnar Hedman
Månadens bild föreställer Stockholms ångdrivna
bogserbåt Storgrogg i Hammarbyslussen på väg från något uppdrag i Mälaren.
Bilden är inte lätt att datera, men är
troligen från 50-talet.
Förr i tiden fanns det två stora konkurrerande bogseringsbolag i Stockholm; Stockholms transport och Bogseringens AB, "Transportsbolaget",
(TB) och Groggbolaget.
Det sistnämnda var mindre och hade en flotta vars namn där ordet Grogg alltid ingick.
TB hade möjliga namn på sina båtar, ofta var de fornnordiska eller uppkalllade efter stjärnbilder.
TB:s flotta
var större än Groggbolagets. Transportbolaget hade även bredare verksamhet. beroende på att de också utförde omfattande kanalbogseringar, inte minst långa pråmsläp på Strömsholms kanal.
Dessutom ingick högsjöbogseringar med pråmar lastade med kalk från Gotland eller Baltikum.
Groggbolaget höll sig mest till hamnbogseringar. Detta bolags första båt hette enkelt Grogg och var byggd 1907.
Sedan gick
det långsamt med förvärven för Groggbolaget. Först 1933 kom nästa. Det var Starkgrogg som man hade beställt från ett varv i Nystad i Finland.
Groggbolaget hade även några båtar som man hade köpt begagnade t.ex. Bragrogg, Nygrogg och den stora Strongrogg.
1939 levererades Storgrogg, även den från Nystad.
Under 1950-talet skaffade Grottbolagetnågra stora nybyggen, Grandgrogg och
Fredsgrogg,
Senare lät man bygga en ny Starkgrogg och ny Storgrogg.
Storgrogg såldes i början på 1960-talet till Köpings stad där den fick namnet Runskär. De första åren fick Runskär fortsätta som ångbåt, men 1966
beslöt hamnförvalningen i Köping att nu skulle det bli andra bullar av.
Det beslöts om en fullständig ombyggnad; dessutom utrustades Runskär
för motordrift.
Resultatet blev en helt ny exteriör. 1986 såldes Runskär/Storgrogg till Norge där den hunnit få tre nya namn.
Numera finns inget kvar av vare sig TB eller Groggbolaget.